fbpx

Fit op kantoor

Het kantoorpersoneel van TriangleFlex vroeg ons hoe zij nou fit konden blijven op kantoor. Wij zochten het voor ze uit.

Fit blijven op kantoor is ontzettend belangrijk. Het is onduidelijk hoeveel mensen er precies op kantoor werken. Dit komt mede doordat het lastig is een overzicht te maken van álle banen in Nederland, wanneer er zoveel verschillende sectoren zijn om rekening mee te houden. Wel is het zeker dat er heel veel mensen een kantoorbaan hebben in de kenniseconomie van tegenwoordig. Volgens de leefstijlmeter van 2015 zit de gemiddelde Nederlander ongeveer 8,7 uur per dag.

Het uitvoeren van een kantoorbaan kan een boel nadelige effecten op je gezondheid hebben.

  1. Doordat je weinig beweegt verbrand je ook minder calorieën. Dit kan gewichtstoename als gevolg hebben.
  2. langzitters ervaren meer stress, hebben vaker last van angstaanvallen en kunnen zich minder goed concentreren dan mensen die vaker de benen strekken.
  3. Lang zitten brengt de nodige lichamelijke klachten met zich mee. De meest voorkomende zijn schouderklachten, rugklachten en nekklachten
  4. TNO onderzoek laat zien dat onvoldoende bewegen en langdurig zitten de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, obesitas en bepaalde vormen van kanker verhoogt.

Maar wij horen je nu al denken. Ja fijn Fitwijk dat jullie mij vertellen hoe slecht mijn baan eigenlijk voor mij is maar ik kan niet zomaar een ander werk gaan doen. Gelukkig hoeft dit ook helemaal niet. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je gezond en fit blijft met een kantoorbaan. 

  1. Vraag aan jouw leidinggevende of je een sta/zit bureau kunt krijgen. Het advies is om voor iedere 30 minuten zitten 30 minuten staan er tegenover te zetten.
  2. Lunch niet aan je bureau maar op een andere plek. Het liefst gebruik je jouw pauze om gelijk even een rondje te gaan wandelen. Daarnaast zorgt eten aan je bureau er tevens voor dat je niet met aandacht eet. Hierdoor ben je niet bewust van verzadiging en zit de kans erin dat je meer calorieën binnen krijgt dan nodig.
  3. Zorg dat het koffieapparaat ver weg staat op kantoor. Hierdoor ben je genoodzaakt om op te staan en een stukje te wandelen. Bijkomend voordeel is ook dat je nog eens andere collega’s tegen komt en hiermee een praatje kunt maken. Dit vergroot weer de cohesie binnen het bedrijf wat weer kan zorgen voor een grotere productiviteit en creativiteit.
  4. Parkeer je auto niet voor of bij de ingang van het kantoor. Het liefst ga je natuurlijk op de fiets naar kantoor maar wanneer dit echt niet kan, zorg er dan voor dat je jouw auto een stukje verderop parkeert. Hierdoor moet je eerst nog een stukje wandelen voor je op kantoor bent.
  5. Houd de vergaderingen wandelend. Hierdoor beweeg je een stuk meer dan wanneer je bijvoorbeeld een uur zittend vergadert in een vergaderruimte. Daarnaast is het zo dat de frisse lucht zorgt voor een extra zuurstoftoevoer naar de hersenen zodat deze beter hun werk kunnen doen.
  6. Zorg voor een nette houding wanneer je wel zit. Een goede houding is essentieel en zorgt ervoor dat je zolang mogelijk klachtenvrij je werk kunt blijven doen. Een goede ergonomische bureau en bureaustoel zijn hierbij onmisbaar. Benieuwd waar deze te bestellen zijn? Kijk dan op www.second-office.nl

De bovenstaande tips zijn niet meer of minder dan het veranderen van gewoonten. Het veranderen van gewoonten kan echter best moeilijk zijn. Gelukkig zijn er ook methoden die ervoor zorgen dat de kans dat je een gewoonte verandert aanzienlijk vergroot. Zo is er bijvoorbeeld de implementatie-intentie methode. Klik HIER om hier meer over te lezen.

Kunnen jullie wel wat hulp gebruiken om fit te blijven op kantoor? Klik dan op onderstaande button

fit op kantoor

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content over hoe je fit en gezond blijft op kantoor

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?