fbpx

Hoe behaal ik mijn doelen?

Hoe behaal ik mijn doelen? Een vraag die velen bezig houdt en waar al veel over geschreven is. Wil jij hier meer over weten? Lees dan hier verder

Hoe behaal ik mijn doelen is een vraag die wij vaak krijgen. Om een bepaalde verandering teweeg te brengen is het belangrijk om een stip op de horizon te hebben. Deze stippen worden ook wel doelen genoemd. Of het nu doelen zijn op het gebied van gezondheid, carriėre of familie, iedereen heeft ze en iedereen wil deze doelen het liefst natuurlijk behalen. Wat wij echter vaak terug hebben gezien is dat er vooraf doelen worden gesteld maar dat de vervolgens genomen acties en keuzes absoluut niet in één lijn liggen met het vooraf gestelde doel, met als gevolg dat resultaten achter blijven en teleurstellingen groot zijn. Deze teleurstellingen worden onthouden waardoor de volgende keer niet eens geprobeerd wordt om een doel te halen omdat er toch al vanuit wordt gegaan dat het zal mislukken.

Hoe komt het nou dat het gedrag en de keuzes die iemand maakt niet in één lijn liggen met het vooraf gestelde doel? Wij kwamen erachter dat dit vaak door 2 factoren kwam
  1. De kernwaarden die iemand had kwamen niet overeen met de kernwaarden die nodig zouden zijn voor het behalen van het doel. 
  2. Er werd vooral uitgegaan van een extrinsieke motivatie/doel en geen intrinsiek motivatie/doel

Een voorbeeld:

Iemand wil graag 10 kilogram afvallen maar het lukt maar niet om het getal op de weegschaal te laten zakken. Dit terwijl hij alle informatie omtrent gezond eten en drinken heeft gekregen en inmiddels de basiskennis omtrent gezonde voeding kent. Daarnaast weet hij ook precies hoeveel hij mag eten en drinken zodat hij het doel kan bereiken.

Factor 1: Wanneer deze persoon naar zijn kernwaarden wordt gevraagd schrijft hij de volgende kernwaarden op
  • Gezelligheid
  • Genot
  • Gezamenlijk
  • Sociaal
  • Gezond

Daarna wordt deze persoon gevraagd om deze kernwaarden te prioriteren. Vervolgens schrijft hij het volgende op:

  1. Gezamenlijk
  2. Gezelligheid
  3. Genot
  4. Gezond
  5. Sociaal

Uit deze prioritering wordt gelijk duidelijk dat gezond niet op plaats 1 staat. Gezond staat niet eens op plaats 2. Dat geeft aan wat deze persoon dus belangrijker vind in het leven. Dat hij dit belangrijker vind is absoluut geen punt. De tijd is voor deze persoon dus nog niet rijp om dermate iets aan zijn gewicht en dus zijn gezondheid te doen. Het is echter wel heel belangrijk om dit tijdig te constateren zodat de situatie voor deze persoon geen ontzettend negatieve ervaring wordt. Wanneer zo’n situatie een ontzettend negatieve ervaring wordt bestaat de kans dat deze persoon het überhaupt nooit meer gaat proberen.

Factor 2: extrinsieke motivatie of intrinsieke motivatie?

Wanneer er aan deze persoon gevraagd wordt waarom hij nou wil afvallen dan kan het voorkomen dat, na het stellen van de juiste vragen, er geconcludeerd word dat hij het doel alleen maar wil halen omdat bijvoorbeeld zijn vrouw dit graag wil of omdat hij vroeger gepest is vanwege overgewicht of omdat hij er graag goed uit wil zien wanneer hij twee weken in Spanje op vakantie is etcetera. In deze gevallen is er sprake van een extrinsieke motivatie en niet van een intrinsieke motivatie.

Bij extrinsieke motivatie is de bron van handelen gelegen in factoren die buiten de persoon liggen. Als een persoon extrinsiek gemotiveerd is, levert hij een prestatie op basis van een beloning die wordt voorgehouden of om een negatief effect te voorkomen als de prestatie niet wordt geleverd.

Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit de persoon zelf komt. Als een persoon intrinsiek gemotiveerd is voert hij een handeling uit omdat hij het graag wil, niet omdat hij van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen zoals bij extrinsieke motivatie.

Hoe behaal jij dus jouw doelen?
  1. Zorg dat jouw kernwaarden overeen komen met de kernwaarden die nodig zijn voor een bepaald doel. Wanneer jij dus wilt afvallen of gezonder wilt eten dan is het belangrijk dat jij gezondheid als hoge kernwaarde hebt. Je moet het daadwerkelijk belangrijk genoeg vinden.
  2. Zorg dat je intrinsiek gemotiveerd bent. Stel jezelf de volgende vragen:

    Waarom wil ik dit doel behalen?
    Voor wie doe ik het?
    Is mijn doel realistisch
    etc

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content omtrent vitaal leven!

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?