fbpx

Hoe ga ik beter slapen?

Stel jij jezelf wel eens de vraag “hoe ga ik beter slapen?”

Wist jij dat 63% van de nederlanders graag zijn of haar slaapkwaliteit wil verbeteren? Slaap is een essentieel onderdeel van ons leven. Gemiddeld brengen we ongeveer 1/3 deel van ons leven slapend door. Om het andere 2/3 deel van ons leven volledig en volwaardig te kunnen beleven is het van groot belang dat jouw slaapkwaliteit optimaal is. De precieze functie van slapen is nog steeds onbekend maar inmiddels is wel bekend dat het opslaan en verwerken van herinneringen een belangrijke rol speelt. Tijdens het slapen wordt de informatie, die overdag vergaard is, herhaald door de hippocampus en de hersenschors. Hierdoor onthoud je niet alleen beter wat er is gebeurd, je doet ook nieuwe inzichten en oplossingen op.

Slecht slapen kan allerlei negatieve effecten op jouw gezondheid hebben. Zo lopen mensen met slaapproblematiek, die verder gezond zijn, een twee keer zo grote kans op het ontwikkelen van depressie. Daarnaast hebben mensen met een langdurig slaaptekort meer concentratieproblemen en hebben zij meer kans op obesitas, diabetes, beroerte, dementie, kanker en hart- en vaatziekten.

Hoe kun jij er nu voor gaan zorgen dat jij beter slaapt?

Daglicht

Ons lichaam werkt op basis van het circadiaan ritme. Dat betekent dat onder andere lichaamstemperatuur, bloeddruk, stemming en cognitief vermogen gereguleerd worden volgens een 24 uur ritme. Om dit 24 uur ritme synchroon te laten lopen met de werkelijke klok ontvangen jouw hersenen zogeheten zeitgebers. Een heel belangrijke zeitgeber is bijvoorbeeld daglicht. Goed slapen is dus afhankelijk van goed circadiaan ritme en een goed circadiaan ritme is weer afhankelijk van het opdoen van voldoende daglicht. Zorg dus dat er voldoende daglicht in jouw woning binnen komt en zorg ervoor dat je regelmatig een keer naar buiten gaat.

Beweging

Lichaamsbeweging zorgt voor een verbeterde slaapkwaliteit en een kortere inslaaptijd. Gezonde slaap en lichaamsbeweging zorgen voor minder cortisol aanmaak, minder ontstekingsprocessen en een verbeterde stofwisseling.

Vermijd alcohol en cafeïne

Koffie en alcohol worden sterk afgeraden voor het slapen. Aangeraden wordt om minstens 6 uur voor het slapen geen koffie meer te drinken. Alcohol zorgt ervoor dat je sneller inslaapt maar zorgt wel voor een slechtere slaapkwaliteit. Voornamelijk tijdens het tweede gedeelte van jouw slaapproces wanneer de REM slaap toeneemt.

Nicotine

Er bestaat een correlatie tussen roken en slecht slapen. Vermoedelijk komt dit doordat rokers eerder wakker worden door een nicotinegebrek.

Lichaamstemperatuur

Wanneer het lichaam de behoefte voelt om te gaan slapen zal de lichaamstemperatuur gaan afnemen. Enkel in voeten en handen neemt de temperatuur niet af maar juist toe. Een voetenbad voor het slapen gaan kan dus werken om sneller in slaap te vallen. Een warme douche 20 minuten voor het slapen gaan kan ook dit proces versnellen.

Apparaten

Tablets, telefoons, laptops en televisies stralen blauw licht uit. Dit licht remt de melatonine aanmaak, het hormoon dat zorgt voor een goede slaap. Hierdoor wordt het circadiaan ritme verstoord. Hierdoor wordt de kans groter dat het langer duurt voordat je in slaap valt, vaker wakker wordt en minder lang en efficiënt slaapt. Gebruik een uur voordat je gaat slapen geen apparaten meer en dim alvast de lichten in huis.

Slaapritme

Wat gezonde slapers veelal gemeen hebben is dat zij bijna allemaal op dezelfde tijd gaan slapen, wakker worden, ontbijten, lunchen, avondeten en ontspannen. Probeer daarom zoveel mogelijk ritme aan te brengen in jouw leven.

Frisse lucht

Wanneer je slaapt in een afgesloten ruimte kan er veel koolstofdioxide ontstaan in de lucht. Dit beïnvloedt de slaap negatief. Zorg er dus altijd voor dat er frisse lucht in de kamer kan komen wanneer je slaapt.

Verduistering

Zorg voor dimbare lichten zonder blauw licht zodat er geen melatonine onderdrukking plaats vindt. Zorg daarnaast voor goede raambekleding zodat er geen straatverlichting naar binnen kan schijnen.

Wil jij ook beter slapen maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Klik dan hieronder 

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content omtrent vitaal leven! Alles zodat jij een leven kunt leiden vrij van klachten en vol energie.

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?