fbpx

Ik wil meer bewegen

Ik wil meer bewegen is iets wat wij als coach vaak horen. Hoe krijg je dit nou ook daadwerkelijk voor elkaar

Ik wil meer bewegen is een vaak genoemd doel. Veel mensen willen graag meer bewegen maar toch lukt het ze niet. Hoe kun je ervoor zorgen dat het dit keer wel lukt?

Elke verandering begint met bewustwording. Het is belangrijk dat je gaat ondervinden hoeveel je beweegt en hoe het ervoor staat met je conditie. Veel mensen hebben namelijk geen idee hoeveel uur per dag ze zitten of hoeveel (of hoe weinig) stappen ze gezet hebben op een dag.

Welk doel wil je behalen? Vaak hebben mensen het resultaat al voor ogen. Toch komt er meer bij kijken dan het eerste doel met bijbehorend resultaat te starten. De vraag waarom je specifiek dit doel kiest is belangrijk om te onderzoeken. Wat maakt dat je dit doel kiest? Waarom is dit een belangrijk doel? Is het realistisch of misschien te ambitieus? Hoe komt het dat dit doel in het verleden nog niet behaald is? Welke vaste patronen houd je nog vast en welke belemmeringen en overtuigingen spelen een rol hierbij?

Wanneer je een realistisch doel hebt gesteld voor jezelf is het taak dit op te delen in kleinere doelen/acties die je gaat ondernemen. Wanneer je bijvoorbeeld als eindresultaat een betere conditie hebt gesteld dan kan je eerste actie zijn om elke week 3x te gaan wandelen. De grootste uitdaging is vaak om daadwerkelijk in beweging te komen en te zorgen dat dit een vaste gewoonte wordt.

ik wil meer bewegen

Welke opties zijn er voor jou om meer te gaan bewegen.

Het is belangrijk om alle opties die in je op komen te noemen of op te schrijven. 

Vaak lijkt de factor tijd bij bewegen de meest beperkende factor. Mensen nemen niet de tijd om bewegen in te bouwen in hun dagelijks leven. In deze fase ga je dus acties/opties bedenken om bewegen beter in je leven te laten passen. Noteer van elke actie de voor en nadelen. Zo kun je realistische en haalbare acties starten die in jouw leven passen. 

Kijk naar de lijst met de verschillende opties die je hebt opgesteld. Daarna kun je een keuze maken. Wat kan helpen om in kaart te krijgen welke actie je gaat kiezen, is een rapportcijfer geven voor het enthousiasme en de haalbaarheid. Dis is een goede manier om besluiten te nemen.

Wanneer je dit helder hebt kun je het bewegen gaan integreren in jouw dagelijks leven.

Meer bewegen- inspiratie 

Woon-werkverkeer:

  1. fietsen naar het werk of met het openbaar vervoer
  2. De auto verder weg parkeren
  3. Perronwandelen: al wachtend op de trein het perron op en neer wandelen
  4. Halte eerder uitstappen met de bus
  5. Een (OV-)fiets huren van het station

Werk:

  1. inrichten van een dynamische werkplek met bijvoorbeeld een hoog-laagtafel, een deskbike of actiever zitten
  2. Actieve pauzes inlassen (bijvoorbeeld lunchaandelen), staand vergaderen, naar collega’s toegaan in plaats van e-mails sturen, wandelgesprekken, traplopen.

Thuis:

  1. huishoudelijke klussen niet uitbesteden maar zelf doen
  2. Boodschappen wandelend of met de fiets doen
  3. Een ‘ommetje’ maken met partner of kind
  4. Wandelen en dan tussen een podcast of een luisterboek beluisteren
  5. Een hond of een ‘leenhond’ nemen
  6. Een activity tracker kopen en een bepaald streefgetal aan stappen halen
  7. Sporten met behulp van een online video
  8. Je tanden poetsen op 1 been (balans) 

Sport / ontspanning:

  1. een nieuwe sport uitproberen
  2. Een sport uit het verleden weer oppakken
  3. Een beweegmaatje zoeken en vaste afspraken maken
  4. Een moestuin nemen

Wil jij ook graag meer gaan bewegen maar kun jij daar wel wat hulp bij gebruiken? Klik dan op onderstaande button

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content zoals in deze Kennisbank!

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?