fbpx

Ontspanning & Stress

Ontspanning & Stress. Wat doet dit met jouw hersenen?

Ontspanning is ontzettend belangrijk, dat weten we allemaal. Maar wat gebeurt er nu precies in onze hersenen wanneer wij stress ervaren en wat betekent ontspanning hier dan in?

Stress is een super handig mechanisme. Stress zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw lijf in staat is om aan de kant te springen wanneer je bijvoorbeeld bijna in botsing komt met een fietser. Wanneer er dus gevaar dreigt gaan er in jouw hersenen allerlei processen werken die ervoor gaan zorgen dat jij snel en adequaat kan reageren. Jouw hersenen zorgen daadwerkelijk voor een stressreactie. Tijdens deze stressreactie worden er stresshormonen aangemaakt zoals cortisol en adrenaline. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat jij adequaat kunt regeren op het mogelijke gevaar. Stress is dus super nuttig. Zonder stress zouden wij gevaar niet herkennen en er niet op reageren.

Het probleem is echter dat ons stress systeem tegenwoordig continue aan staat. Miljoenen jaren geleden werd ons stress systeem gebruikt voor het geval je geritsel in de bosjes hoorde. Hier kon een roofdier zitten waar jij geen hapje voor wilde zijn. Onze leefomgeving is veranderd. Echt levensbedreigend gevaar is steeds minder voor de hand liggend geworden. Ons stress systeem werkt echter nog steeds op dezelfde manier. Hierdoor kan een slechte beoordeling op het werk of een overvolle agenda door de hersenen, en dan met name de amygdala, ook als gevaar ervaren worden. Hierdoor raakt de hippocampus overwerkt en worden er geen signalen meer afgegeven die ervoor zorgen dat de aanmaak van cortisol en adrenaline stopt.

Chronische stress kan uiteindelijk leiden tot een verandering van structuur van de hersenen. Cortisol is namelijk een neurotoxische stof die bij te grote hoeveelheden in het bloed de hippocampus kunnen beschadigen. Daarnaast kan het leervermogen afnemen. Ofwel een verlies aan hersenmassa.

Daarnaast heeft stress natuurlijk ook lichamelijke gevolgen zoals onder andere

  • een hogere bloeddruk en meer kans op hartproblemen
  • een gevoelige maag en darmen
  • hoofdpijn en gespannen spieren.

Het is dus super belangrijk om jouw hersenen voldoende ontspanning te geven zodat de hippocampus niet overwerkt raakt en ervoor kan zorgen dat de stresshormonen afnemen.

Tips voor (meer) ontspanning

  • Maak iedere dag bewust tijd voor een ontspannende activiteit, plan het desnoods in je agenda;
  • Bedenk wat bij jou voor ontspanning zorgt. Voor de één is het een wandeling of een goed gesprek, voor de ander een warme douche of een avondje zingen in een koor;
  • Zorg voor een regelmatig ritme, waarin je inspanning afwisselt met ontspanning. Een regelmatig ritme zorgt voor overzicht en een opgeruimd gevoel;
  • Doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Bijvoorbeeld gebaseerd op yoga, mindfulness of meditatie. Op internet zijn veel filmpjes te vinden. Je kunt natuurlijk ook een cursus yoga, mindfulness of meditatie proberen.
  • Ga na waar de stress vandaan komt. Houd een dagboekje bij zodat je bewust patronen en bijbehorende signalen van stress leert herkennen. Ook is het goed om te beschrijven waardoor je ontspant en waar je energie van krijgt.
  • Las een piekerkwartiertje in; sta jezelf toe alleen in dat kwartier te piekeren over van alles en laat het daarna los.
  • Luister naar je favoriete muziek, het ontspant.
    Beweeg in de natuur; het heeft een bewezen ontspannen effect.

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content omtrent vitaal leven!

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?