fbpx

Piekeren

Waarom piekeren we?

Soms heb je van die dagen dat je het liefst een uitknop op je hoofd hebt. De gedachtestroom blijft maar gaan.
Ongevraagd schieten woorden door je hoofd. Woorden vormen zinnen die vervolgens weer zorgen voor nog meer woorden.
Piekeren, wie kent het niet? Een fase waarin het verstand het over neemt van het gevoel van zijn. Een fase waarin het verstand zich continue zorgen maakt over de toekomst of blijft hangen in “fouten” in het verleden. Een fase waarin je verstand overduidelijk niet jouw beste vriend is. Geen bemoedigende optimistische woorden maar doemscenario’s.
“Wat nou als ik dit anders had gedaan” of “Stel nou dat morgen dit gebeurt”.

Herken je dit? Nou ik in ieder geval wel. Vooral in deze onzekere en surrealistische tijd waarin niemand ook maar enkel idee heeft hoe de dag van morgen eruit gaat zien. Deze tijd, de ideale broedplaats voor het verstand om lekker te gaan piekeren. Piekeren over van alles. Je naasten, werk, ondernemen, je gezondheid. De lijst is eindeloos.

Zelf kom ik nu tot de realisatie dat ik afgelopen week ook slachtoffer ben geworden van mijn eigen verstand.
Ik heb mezelf suf gepiekerd over allerlei zaken waar ik absoluut geen invloed op had met als resultaat een uitgeput lijf aan het einde van de week.

Piekeren kost een hoop energie maar ons verstand doet het om zich een vals gevoel van verantwoordelijkheid nemen toe te schuiven. Door te piekeren geven we onszelf het gevoel dat we verantwoordelijkheid nemen voor een probleem. Dat we in ieder geval over het probleem aan het nadenken zijn. Dat het probleem op dat moment buiten onze cirkel van invloed ligt, daar is ons verstand helemaal niet mee bezig. Hierdoor kan het piekeren dus ook zo eindeloos doorgaan.

Maar wat nu?

Moet je dan helemaal nergens meer over nadenken wanneer je het gevoel hebt dat je een probleem hebt? Jawel zeker wel. Vooral in dit soort tijden, tijden van crisis, is het zeker belangrijk om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden. Stel jezelf alleen de vraag: “kan ik nu iets doen om het probleem te verhelpen? Is het antwoord “ja”, doe het dan. Is het antwoord “nee”, dan laat het probleem ook rusten en stop met piekeren.

Maar hoe stop je dan met piekeren? De gedachtenmachine blijft immers ongevraagd en ongecontroleerd draaien. Het verstand maakt zich graag zorgen over de toekomst of blijft graag hangen in het verleden. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen om met het hoofd in het huidige moment te zijn. Sport, meditatie, muziek luisteren, wandelen in de natuur. Activiteiten die stress reducerend werken en ervoor zorgen dat het verstand uit de toekomst en het verleden komt.

Probleemoplossend denken en piekeren zijn twee totaal verschillende dingen maar ze worden slecht door een dunne grens van elkaar gescheiden. Wanneer je verzandt in piekeren kom je nergens en ben je onbewust je stressniveau aan het verhogen. Dit heeft weer zijn invloed op het immuunsysteem, sportprestaties, concentratievermogen en humeur.
Ben dus een beetje aardig voor jezelf. Word bewust van het feit dat je piekert. Stel jezelf de vraag “kan ik er nu iets aan veranderen?” Bereid je vervolgens zo goed als mogelijk voor en laat vervolgens de piekergedachten los.

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content omtrent vitaal leven!

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?