fbpx

Wat is vitaliteit?

Wat is vitaliteit? Het is een veelgestelde vraag. Hieronder lees je er meer over.

In deze blog willen wij het graag hebben over de vraag wat is vitaliteit. Het is een onderwerp dat steeds vaker terug komt en door steeds meer mensen als belangrijk wordt ervaren. Zo zetten zorgverzekeraars bijvoorbeeld steeds meer en meer in op preventie. Voorkomen is beter dan genezen. Hieronder zie je enkele cijfers over de vitaliteit van de gemiddelde Nederlander.

  1. 50,2% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht
  2. 800.000 Nederlanders hebben last van een depressie
  3. 10% van de Nederlandse bevolking heeft last van burn-out klachten
  4. 1,6 miljoen Nederlanders hebben een alcoholverslaving
Maar wat is nou precies de betekenis van vitaliteit en hoe kom je erachter of je vitaal bent?

De precieze definitie van vitaliteit is levenskracht of vrij vertaald, energie om te leven. Een fysiek gezond persoon hoeft dus niet per definitie een vitaal persoon te zijn. Vitaliteit gaat namelijk verder dan enkel fysieke gezondheid. Vitaliteit betekent onder andere ook emotionele ontwikkeling, zingeving en gezonde relaties.

Nou horen wij jou al denken. “Oké, ik weet nu wat vitaliteit betekent maar ik weet nog niet hoe ik vitaal kan worden”. Geen paniek. Wij gaan jou in deze blog meer vertellen over hoe jij de eerste stappen kunt zetten naar een vitaal leven.

Om een vitaal leven te kunnen leiden is het van belang om aandacht te besteden aan een aantal factoren. Hieronder vertellen wij meer over deze factoren.

wat is vitaliteit
Zingeving

Wat voor betekenis heeft het leven voor jou? Je kunt jezelf iedere dag goed voeden en voldoende bewegen. Wanneer je geen zingeving aan je leven kunt geven, dan voegt dit allemaal maar weinig toe.

Hoe vind je deze zingeving nou?

  1. Ontdek je verlangens
  2. Laat je leiden door signalen in jouw leven die jou iets proberen te vertellen
  3. Zet je enthousiasme dagelijks in de wereld en kijk met een open blik naar de wereld.
Gezonde relaties

Iedereen heeft relaties die energie geven en relaties die energie kosten. Uiteindelijk zijn we allemaal in ons diepste wezen sociale kuddedieren. Dat is ook logisch te verklaren. In de oertijd overleefde je niet wanneer je alleen was, alleen wanneer je bij een groep hoorde. Gezien het feit dat dit oerbrein nog steeds een onderdeel is van ons totale brein, is het dus ook niet gek dat wij nog steeds behoefte hebben ergens bij te horen en sociale contacten te hebben. 

De basis van een gezonde relatie bestaat uit

  1. Evenwicht
  2. Eerlijkheid 
  3. Ondersteuning in persoonlijke groei en ontwikkeling
  4. Aanraking
Positiviteit

Positief denken, humor en het vermogen om te relativeren hebben als belangrijkste doel om stress te verminderen. Over de hele wereld wordt er door ieder volk of ras gelachen. Dat is niet zonder reden. Als je jouw blijheid helemaal toelaat, reageert je lichaam daar direct positief op:

  1. Je bloeddruk wordt lager
  2. Je immuunsysteem wordt versterkt.
  3. Je hartstof krijgt meer zuurstof en een betere doorbloeding
  4. Eventuele pijnprikkels nemen af
  5. Je bloedsuikerspiegel komt meer in balans.
Tijdig herstel

Lekker even lui achterover hangen lijkt tegenwoordig een luxe. Rust roest wordt er al gauw gezegd. Je moet presteren. Toch kun je niet presteren als het evenwicht tussen inspanning en ontspanning ontbreekt. Hoe zorg je nou dat je meer tijd hebt voor jezelf?

  1. Hulp vragen: je moet de meeste dingen zelf doen maar je hoeft het niet alleen te doen. Voel je bezwaard? Denk je eens in hoe het voor jou voelt als je door een dierbare wordt gevraagd te helpen.
  2. Grenzen aangeven: te veel voor of met de ander bezig zijn.
  3. Beter plannen: houd het bijvoorbeeld bij in een agenda. Hierdoor zie je ook direct hoeveel tijd je nou eigenlijk besteed aan dingen die energie geven en dingen die energie kosten.
  4. Prioriteiten stellen: hoe belangrijk is een taak en hoe dringend is een taak? Overzicht geeft rust
Beweging

Voor een optimale vitaliteit is het belangrijk om voldoende te bewegen. Er is hierin een groot verschil tussen sport en beweging. Voor een optimale vitaliteit is het niet per definitie noodzakelijk om echt aan sport te doen. Wel is het heel belangrijk om voldoende te bewegen in je vrije tijd, dus buiten je werktijd om. Maar wat is nu voldoende beweging? Dagelijks minimaal een half uur matige intensieve lichamelijke inspanning is al voldoende om je gezond en fit te houden. Wat je dan doet maakt eigenlijk niet eens zo veel uit. Daarnaast is het wel heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet te veel zit op een dag. Lees hiervoor ook onze blog Fit op kantoor.

Voeding

Er zijn verschillende manieren om naar voeding te kijken. Wetenschappelijk is het zeer belangrijk om naar de kwaliteit van voeding te kijken. Wat je in je lijf stopt bepaald mede hoe je je voelt en hoe je presteert. Echter is voeding ook emotie. Zowel in positieve als negatieve zin. Ben je een emotie-eter? Wat is je relatie met voeding? Kun je genieten van voeding? Eten geeft gezelligheid en verbinding maar kan tegelijkertijd ook het vullen van een leegte zijn als je verdrietig, geïrriteerd of gestrest bent. Voeding is dus veel meer dan een activiteit die je een aantal keer per dag doet om te kunnen overleven. Jezelf voeden is dus heel persoonlijk. Wat voor mij werkt hoeft niet per definitie voor iemand anders ook te werken. Wanneer je je aan de schijf van vijf houdt van het voedingscentrum dan doe je het vaak al hartstikke goed.

Volg ons ook op onze sociale media kanalen voor leuke content omtrent vitaal leven!

×

Hallo,

Wat leuk dat je onze website gevonden hebt. Mijn naam is Willem. Kan ik je ergens mee helpen?

× Hoe kan ik je helpen?